Arsenal fixar oavgjort borta i Champions League.

Tjenare! Det är lillördag idag och det firas med... nej, inte så mycket tyvärr... Istället tvingades jag upp klockan 8 trots att jag varken har jobb eller skola, nej för jag ska istälelt åka till USA nästa vecka, där jag stannar i knappt ett halvår. Det kommer då bli svårt att följa mitt älskade Arsenal men jag ska göra mitt bästa, arsenal.com och liknande kommer såklart hjälpa i min uppdatering... Jag skulle även vilja att se några som kunde skriva gästblogg då och då, för denna blogg kommer inte bli lika uppdaterad som nu... Jag hoppas ni inte lämnar mig dock utan att ni kollar in på sidan då och då!

Anyway, jag skrev ett inlägg inför Dortmund matchen men allt försvann så jag ber om ursäkt för det. Därför blir detta inlägg istället om matchen med mera.

BVB Dortmund vs Arsenal FC
1-1
Perisic 88' | van Persie 88'



De tyska regerande ligamästarna kom till spel utan sin paraguyanske anfallare Barrios och istället spelade Lewandowski längst upp, vilket han gjorde bra dessutom. BVB spelade en offensiv och snabb fotboll. En fröjd för ögat som åskådare! Snabbt passningspel, fina löpningar, mycket djupledsspel och två stycken stabilaa, starke men framförallt spelskickliga mittbackar. Jag vill där höja hatten för mittbacken Hummels som i mina ögon var matchens lirare i det tyska laget.

Arsenal ställde upp med en startelva som var mer lik den vi hoppas se varje match, dock saknades tunga pjäser fortvarnade. Ingen Vermaelen, Ramsey, Diaby eller Wilshere fanns med i truppen. Därför fick Koscielny och Mertesacker agera mittbackslås och Benayoun spelade sin första match från start i Gunners. 
Song och Gervinho fanns med, båda spelade 90 minuter och det känns skönt att ha, speciellt Alex Song tillbaka!

Szczesny, Sagna, Mertesacker, Koscielny, Gibbs, Benayoun, Song, Arteta, Walcott, Van Persie (Kapten), Gevinho.



Med spelare som Götze, Lewandowski, Hummels och Kagawa i startelvan gjorde tyskarna det väldigt svårt för oss. De spelade en 4-2-3-1 uppställning där de fyra på topp sprang som duracellkaniner.

Weindefeller, Piszczek, Subotic, Hummels, Schmelzer, Kehl, Bender, Götze, Kagawa, Grosskreutz, Lewandowski.




Matchen startade i ett extremt högt tempo, spelet böljade fram och tillbaka, en otroligt rolig match för alla fans. Men jag måste säga att tyskarna hade övertaget, med en kokande arena fylld av svart-gula tyskar skapade dom ett tryck mot oss som var svårt att hålla emot. Men vi spelade med ett lugn och bra försvarspel gjorde att vi höll oss jämna. Vi skapade kanske inte jättemycket men i slutet av halvleken lyckades kapten van Persie komma loss och med ett fint avslut med fel fot gav han oss ledningen! Ett krigar/viljemål som var oerhört viktigt för oss men så fruktansvärt jobbigt för motståndarna.  

Med Götze, Kagawa och en kantspringade Grosskreutz skapade dom stora problem för försvararna. Mertesacker-Koscielny var inte samspelta vilket ofta syntes och genomskådades av BVB. Jag tycker dock att Kos' överglänste sin kollega som var tillbaka på tysk mark igen. Jag står fortvarnde fast vid att Mertesacker är för seg, han hinner inte med i tempot men jag tror och hoppa att han snart kan komma in i det. För just nu naser jag att Kos' är en bättre man för jobbet än Per.



Målet gav oss en möjlighet att pusta ut och det kändes efter paus ganska lugnt, vi hade matchen och egentligen skapade inte tyskarna så väsrt många superlägen. De hade såklart ett par lägen men då var en storspelande polack ivägen, Szczesny gjorde en kanonmatch.

Men så plötsligt fick Dortmund ett läge, på en drömträff på en slumpchans så pangade Perisic in kvitteringen med bara 2 minuter kvar av ordinarie matchtid. Otagbart för Szczesny och kanske var det ett rättvist resultat i slutändan...

Matchen slutade 1-1 och att få en poäng med sig från BVB-stadion i Dortmund är faktiskt inte fy skam och vi har fortvarnade goda chanser att gå vidare från gruppen. 



I övrigt vann Marsellie över Olypiakos i vår grupp vilket gav dem en ledning. Men det återstår 5 matcher i gruppspelet och jag tror att det ornar sig för oss!

Vill ni läsa mer om matchen är jag säker på att Arsenal.se kommer göra en betydligt mer grundlig rapport men framförallt på http://www.arsenal.com/match-menu/3447105/first-team/borussia-dortmund-v-arsenal?tab=report där du hittar all info om matchen du någonsin kan önska. 

På http://arsenalist.com/ kan ni hitta highlights från matchen i videoformat.

Jag avlutar med att betygsätta Arsenals spelare för dagens vinst mot Swansea. Det är en personlig uppfattning och kan därför skiljas med vad ni själva tycker och ni är mer än välkommna att kommentera!

Betygsmall: 1 - 10

Szczesny: 9
Sagna: 7
Mertesacker: 6,5
Koscielny: 7,5
Gibbs: 7,5
Arteta: 6,5
Song: 9
Benayoun: 7 
Walcott: 6,5 (ut 76')
Van Persie: 8 (ut 84')
Gervinho: 7 (ut 84')

Frimpong: 6 (in 76')
Santos: spelade för kort tid för att bedömmas rättvist. (in 84')
Chamakh: spelade för kort tid för att bedömmas rättvist. (in 84')

Wenger: Satt på läktaren men hade tagit ut en startelva som vi får vara nöjda med.
Pat Rice: Coachade laget utan vad vi såg Wengers hjälp, kunde ha valt att göra byten tidigare...

Laget i helhet: Jag är inte stormförtjust men en pinne fick vi i alla fall... 




Nu ska jag till banken snart och sen fixa lite med glasögon och pappersarbete inför resan! På lördag väntar Blackburn Rovers och då är det bara vinst som gäller! 

Tills vi ses nästa gång, take care!

Arsenalized.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0